سئو چیست؟ توضیحی برای مبتدیان

what is seo basics 2400x1350

سئو چیست؟ آیا شما وب سایت دارید؟ و آیا ترافیک بیشتری می خواهید؟ اگر بله، پس شکی در آن نیست: سئو باید بخشی از تلاش های بازاریابی شما باشد. این یک راه عالی برای جذب و نگه داشتن افراد در وب سایت شما است. اما در واقع چه چیزی را شامل می شود؟ در این پست به شما توضیح می دهیم که سئو چیست و چگونه می توانید شروع کنید!

سئو چیست؟

SEO مخفف ” بهینه سازی موتورهای جستجو ” است. این به معنای بهینه سازی صفحات وب شما برای رسیدن به جایگاه بالایی در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو است. به عبارت دیگر: افراد هنگام جستجوی آنلاین بیشتر با وب سایت شما روبرو می شوند.

مقاله سئو چیست: صفحه نتایج جستجوی گوگل برای عبارت "سیاره نپتون"

در تصویر بالا، زمانی که کسی عبارت کلیدی “سیاره نپتون” را جستجو می کند، چند نتیجه اولیه را مشاهده می کنیم. در این مورد، ویکی‌پدیا اولین نتیجه است و این بدان معناست که صفحه آنها در نپتون رتبه اول را در این عبارت جستجو در اختیار دارد‌. ایده پشت سئو این است که وقتی صفحه خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه بهینه می کنید ، می توانید از آن رتبه ها صعود کنید و یکی از اولین نتایجی باشید که مردم می بینند. که باعث می شود کلیک ها و ترافیک بیشتری به سایت شما وارد شود!

اگرچه این مثال فقط نتایج ارگانیک را به ما نشان می دهد، همیشه اینطور نیست. بسته به عبارت جستجویی که شخص استفاده می کند، ممکن است تبلیغات یا یک نتیجه دیگر در بالا یا چند محصول توسط Google Shopping وجود داشته باشد. امکانات بسیار زیادی وجود دارد. آنچه گوگل نشان می‌دهد می‌تواند به اطلاعاتی که درباره جستجوگر می‌داند (مثلاً کشوری که در آن زندگی می‌کند) بستگی دارد.

چرا سئو مهم است؟

شما یک وب سایت ایجاد کرده اید زیرا می خواهید مردم محصول شما را بخرند، در خدمات شما مشترک شوند یا محتوای شما را بخوانند. هدف شما هرچه که باشد، می خواهید مردم از وب سایت شما بازدید کنند . به عنوان مثال، اگر در تهران مغازه لباس فروشی دارید، می خواهید وقتی که مردم در گوگل: “خرید لباس آنلاین در تهران” را جستجو کنند رتبه 1 میان نتایج را داشته باشید. زیرا شانس افرادی که روی وب سایت شما کلیک می کنند زمانی که بهترین نتیجه باشد بسیار بیشتر است!

اما چگونه این اتفاق را می‌سازید؟ بهینه سازی موتورهای جستجو! سئو یک راه عالی برای جذب افراد به وب سایت شما به صورت رایگان است. مخصوصاً اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید که پول زیادی برای صرف تبلیغات ندارید بسیار مفید است.

چه چیزی تعیین می کند که رتبه شما چقدر است؟

رتبه هر نتیجه توسط الگوریتم گوگل تعیین می شود . و اگرچه بخش‌هایی از الگوریتم گوگل مخفی مانده است، سال‌ها تجربه در سئو به ما بینشی در مورد مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی داده است. این عوامل رتبه بندی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

عوامل سئو داخل صفحه (On Page)

رتبه بندی صفحات شما تا حدی توسط عوامل درون صفحه تعیین می شود . فاکتورهای درون صفحه همه چیزهایی هستند که در وب سایت شما تأثیر مستقیمی روی آنها دارید. این عوامل شامل جنبه‌های فنی (مثلاً کیفیت کد و سرعت سایت شما ) و جنبه‌های مرتبط با محتوا، مانند ساختار وب‌سایت یا کیفیت محتوا در وب‌سایت شما می‌شود. همه اینها فاکتورهای سئوی داخلی صفحه هستند که می توانید روی آنها کار کنید.

عوامل سئو خارج از صفحه (Off Page)

علاوه بر فاکتورهای سئوی درون صفحه، رتبه شما توسط چند فاکتور سئوی خارج از صفحه نیز تعیین می شود . این عوامل شامل پیوندهایی از سایر وب سایت ها، توجه رسانه های اجتماعی و سایر فعالیت های بازاریابی است که خارج از وب سایت شما اتفاق می افتد. اگرچه غیرممکن نیست، اما تأثیرگذاری بر این عوامل سئوی خارج از صفحه ممکن است دشوارتر باشد. مهم ترین این فاکتورهای خارج از صفحه تعداد و کیفیت لینک هایی است که به سایت شما اشاره می کنند . هر چه سایت های مرتبط با کیفیت و مرتبط به وب سایت شما لینک دهند، جایگاه شما در گوگل بالاتر خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل خارج از صفحه که در سئو نقش دارد، رقابت شما در رابطه با جایگاه کسب و کار خاص شما است . در برخی از جایگاه ها، رتبه بندی بسیار دشوارتر از سایرین است. بنابراین رقابت پذیری بازار شما نیز تأثیر زیادی بر شانس رتبه بندی شما دارد.

سئو جامع: یک استراتژی بلند مدت

در اینجا، ما ” سئوی جامع ” را تمرین می کنیم. با سئوی جامع، هدف اصلی شما ساخت و نگهداری بهترین وب سایت ممکن است. شما سعی نمی کنید گوگل را فریب دهید. در عوض، شما زمان و تلاش خود را بر روی یک استراتژی بلندمدت پایدار سرمایه گذاری می کنید . اگر روی بهبود صفحات خود و داشتن یک وب سایت با کیفیت کار می کنید، شانس رتبه بندی شما نیز بهبود می یابد. به هر حال، گوگل می‌خواهد بهترین نتایج را برای جستجوی کاربرانش ارائه دهد و بهترین نتایج اغلب محتوای عالی دارند و کاربرپسند، سریع و به راحتی قابل دسترسی هستند.

رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال یک استراتژی سئو گسترده است که بر هر جنبه ای از وب سایت شما و بازاریابی آن متمرکز است. جنبه فنی، تجربه کاربری (UX)، محتوای وب سایت شما: همه باید درجه یک باشند. برای حفظ رتبه خوب در گوگل، باید یک رویکرد سئو جامع ایجاد کنید.

یک رویکرد جامع سئو نه تنها برای رتبه بندی شما بهتر است – بلکه به کاربران کمک می کند تا آنچه را که نیاز دارند سریعتر پیدا کنند.

نتیجه

سئو عمل بهینه سازی وب سایت ها برای رسیدن به جایگاه بالایی در نتایج جستجوی گوگل – یا موتورهای جستجوی دیگر است. ما بر این باوریم که سئوی جامع بهترین راه برای رتبه بندی صفحات شماست، زیرا شما بر بهینه سازی هر جنبه از سایت خود تمرکز می کنید.

از هیچ ترفند کلاه سیاه استفاده نکنید، زیرا در نهایت این کار عواقب منفی برای رتبه شما خواهد داشت. در عوض، سئوی پایدار را با در نظر گرفتن نیاز کاربران خود تمرین کنید و در دراز مدت سود خواهید برد.

شاید مقاله سئو‌کار کیست نیز برای شما مفید باشد.

دیدگاه‌ها (1)

متخصص سئو کیست؟ – علی رمضانی 27 مرداد 1402 - 4:09 ب.ظ

[…] سئو یا سئوکار یک متخصص بهینه سازی موتورهای جستجو است که یک وب سایت را آزمایش، تجزیه و تحلیل و تغییر می […]

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.